Kasvava & toimiva kaupunki

puistoToimiakseen kasvava kaupunki tarvitsee sujuvan liikennejärjestelmän, jossa tehokkaat ja tiheät liikenneratkaisut kuljettavat arjen liikkumistarpeissa kaupunkilaiset työhön ja opintoihin. Sujuvaan liikkumiseen kuuluvat kaikki liikennemuodot – ja vaikka Helsinki onkin priorisoinut kevyen liikenteen kantakaupungissa, tulee meidän varmistaa tehokas runkoliikenne raitein, toimiva poikittaisliikenne sekä seudullinen liikkuvuus. Tyypillisesti asukkaiden työmatkat kasvavat kaupungin kasvaessa ja en usko, että nykyisessä maailmassamme esimerkiksi asuinpaikkaa ja työpaikkaa voi vapaasti optimoida. Usein jompi kumpi muuttuu pääkaupunkiseudun sisällä ja sen takia tarvitsemme kokonaisuutena toimivan liikennejärjestelmän.

Useat raideliikennehankkeet, jotka meillä jo ovat – vastaavat taatusti kysyntään ja valmistuessaan samalla helpottavat autoruuhkia. Lisäksi liikenteen palvelujen kehittyessä toivottavasti saamme lisää erilaisia vaihtoehtoja arjen liikkumistarpeisiin vastaamaan. Seudullisena tavoitteena tulee olla maksimissaan 45 minuutin työ- tai opintomatka. Kulkuvälineet tulee voida järjestää sen mukaan ja yksityisautoilu on jatkossakin monelle tärkein liikkumismuoto julkisen liikenteen katvealueilla.

Kaupunki saa kasvaa ja mielellään se kasvaa ylöspäin. Jo raideliikenteen varrella olevat Pasila ja Kalasatama ovat hyviä esimerkkejä alueista, joista Helsinki saa uuden skyline:n. Tornit ovat sekä ekologisia että ekonomisia ja edustavat urbaania kaupunkikuvaa. Helsingin merellisten kohteiden ja viheralueiden säilyttäminen nykymuodossaan paljolti luonnontilassa on älykästä aktivismia, jolla turvataan myös jälkipolville kosketus luontoon kaupungin helmassa. Virkistyskäyttöä saaristossa voidaan lisätä avaamalla uusia saaria kaupunkilaisten käyttöön ja kehittämällä ekologisia palveluja niihin. Saaret tarjoavat parhaimillaan edullisen mahdollisuuden tutustua merelliseen ympäristöömme aivan Helsingin keskustasta käsin.

koneSuhtaudun lämmöllä vanhan harrastukseni kautta Malmin lentoaseman säilyttämiseen ilmailukäytössä. Kaupunkiimme on Helsingin aloitteesta ja valtioneuvoston päätöksellä liitetty Östersundom:in alue, jonka rakentamista ei ole vielä aloitettu. Lisäksi yleiskaavaan sisältyy ilman Malmiakin riittävästi rakennusneliöitä vuosikymmeniksi eteenpäin. Harrasteilmailulle ja lentokoulutukselle ei tähän mennessä ole esitetty korvaavia ratkaisuja, joten kentän aktiivisen ilmailuyhteisön toiminnan lopettaminen on haaskuuta. Uskonkin, että on löydettävissä kompromissi, jossa ilmailukäyttöä voidaan jatkaa ja samalla kentän liepeillä gryndereillekin tarjota rakennusmaata asuntorakentamiseen. Kun demokratia toimii hyvin, se mahdollistaa kansalaisten kuuntelemisen tässäkin asiassa.

 

Juha Levo Helsinki Kuntavaalit

Juha Levo Helsinki Kuntavaalit

Juha Levo

www.juhalevo.fi 30 ja risat (41), Perheenisä, Yksikönjohtaja IT-alalla, KTM (HKKK / Aalto University) UMO-säätiön hallituksen pj Varhaiskasvatuslautakunnan jäsen, Helsinki Nukketeatteri Sampon hallituksen pj Kokoomuksen puoluevaltuuston jäsen Aiemmin mm. Kulttuuri- ja kirjastolautakunnan ja Teknisen palvelun lautakunnan jäsen. Asun tällä hetkellä Viikissä, aiemmin mm. Kruununhaassa, Kalliossa, Kannelmäessä, Vuosaaressa ja Espoossakin. Harrastelijabasisti ja veneilijä sekä siirtolapuutarhan ja palstan viljelijä.